Tesla Toscane Trip

Lieke bij een superchargerEind april begon de eerste echt lange zero-emission trip met de nieuwe Tesla Model S! Ons einddoel was Figline Valdarno, middenin de Chianti streek in Toscane, Italië. Enkele reis (via Oostenrijk) iets minder dan 1500 kilometer. Een mooie uitdaging dus om dit met een volledig elektrische auto te doen!

Al met al is de rit ons flink meegevallen. In eerste instantie dachten we dat de laadmomenten lange wachttijden zouden opleveren, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. In een Tesla plan je je rit door iLaden bij Supercharger Erftstadtn de navigatie je eindbestemming in te voeren. De auto zorgt dan dat je de meest optimale route rijdt langs Tesla Superchargers. Hij berekent ook hoe lang je op elke tussenstop moet laden om de volgende supercharger te bereiken.Tesla Supercharger Brennero

Vaak waren laadmomenten van 15 minuten al voldoende, soms zelfs maar 10 minuten. Elke keer reden we dan +/- 200 kilometer verder. Een mooie afstand om te wisselen, wat te eten/drinken, kinderen naar het toilet te laten gaan.

De auto geeft dan via een push-bericht op de telefoon aan dat hij klaar is met laden om de volgende tussenstop te halen. Vaak was dit veel sneller dan wij nodig hadden om naar het toilet te gaan etc..

img_8994-1.jpgDe heenreis hebben wij er in totaal (inclusief laadmomenten) iets meer dan 16 uur over gedaan. Dat is niet veel langer dan wij zouden doen met een brandstof-auto (ook wel ICE in de volksmond van elektrische auto rijders :-)).

Tot aan de supercharger bij Affi (onderaan het Gardameer) kwamen we nog wel eens 1 of 2 andere Tesla’s tegen bij de supercharger. Daarna hield het op.Een Tesla in Affi, Italië

Waar onderweg in Duitsland zelfs een Tesla ons enthousiast claxonnerend inhaalde, waren we in Italië duidelijk 1 van de heel weinigen die met een Tesla rondreden. Veel bewonderende blikken van Italianen op de wegen (vaak remmen om naast je te rijden, iedereen helemaal kijken wat voor auto dit nu weer was).

Tesla Supercharger Lermoos, OostenrijkIn Duitsland liggen veel Superchargers bij zgn. Raststätte’s, in Oostenrijk liggen ze bij mooiere punten (in Lermoos midden in een mooi ski-dorp) en in Italië liggen ze veelal bij 4 of 5-sterren hotels. Als Tesla-rijder mag je gebruik maken van de faciliteiten van deze hotels, dus altijd schone toiletten, een mooie bar/restaurant om een kop koffie te drinken.

Tijdens de heenreis waren we het er al over eens dat elektrische auto’s goed geschikt zijn voor vakantietrips, de luxe omgeving waar je in terecht komt bij de tussenstops bevestigden dit nog meer. Wij willen niet anders meer dan met een Tesla op vakantie! :-).Tesla Supercharger Lermoos

Ander voordeel: de Tesla Model S heeft een zee van ruimte, 7 zeer grote weekendtassen in de achterbak, een flinke krat met spullen/eten/etc. in de Kinderen in de frunkfrunk (ruimte onder de voorklep). Door de grote ruimte dus geen moeite doen om alles kwijt te kunnen, eigenlijk zelfs ruimte over!

Tesla Model S auto-pilot using Mario kart ;-)Nog een voordeel: auto-pilot! Ofwel… Van de 1500 kilometer ruim 1000 kilometer zelf niet sturen/versnellen/remmen/etc.. Wel alert blijven, maar je komt uitgerust aan op je bestemming!

Nadeel: rijdend op een campingterrein gaat geen één voetganger voor je aan de kant, ze horen je namelijk niet… 🙂

De enige Tesla bij ArezzoNadeel: vooraf goed kijken of je op je bestemming kunt laden of dat er een supercharger redelijk dichtbij zit. Wij hadden de op dat moment meest zuidelijke supercharger in Italië dichtbij (Arezzo) maar gelukkig ook een laadpaal op de camping. Deze laadpaal was wel “zeer traag”, bij een lege accu zou de auto 2 dagen moeten laden. Dus een beetje plannen kan geen kwaad.

Totalen: 3250 kilometer, 666 kWh verbruik, gemiddelde verbruik: 205 Wh/km.

Tags: ,

Leave a Reply

six  ×    =  six